Fără să ne dăm seama, notele mari sau mici ajung un etalon. Oare copiii vor fi mai fericiți dacă au note mari? Garantează performanța școlară succesul în viață?
Nota bună = copil bun?
Odată ce am devenit părinți, toate eforturile noastre și toate deciziile sunt luate în vederea binelui suprem al copiilor noștri. Vrem tot ce este mai bun pe aceasta lume pentru ei.
Așa încât, și în momentul în care ei încep să fie notați, fie la grupa zero, fie în clasa întâia, ne dorim să ia numai note bune, pentru că dacă iau note bune, înseamnă că sunt și ei buni. Nu-i așa?
Sistemul de învățământ din țara noastră este unul bazat pe notare, așa încât fiecare copil, încă de mic, va fi supus acestei forme de examinare.
Și, fără să vrem, când ne vin copiii acasă cu note bune, ajungem să fim mândri pentru că știm că asta echivalează cu faptul că ei se află printre primii din clasă.
Cum gestionăm mersul la școală
Odată intrat în mediul școlar, copilul iese de sub autoritatea de acasă și intră sub autoritatea învățătorului. Este mediul în care se va forma pentru următorii lui ani de viață, drept urmare este unul foarte important.
Dar la fel de important este modul în care gestionăm acasă ceea ce se întâmplă cu copilul nostru la școală.
E bine de știut că acele comparații, inechitabile de altfel, pe care ajungem să le facem între copilul nostru și colegii lui, nu sunt deloc utile acestuia.
Garantează notele bune succesul în viață?
Chiar dacă ideea că avem un copil de „Foarte bine” sau de „10” pe linie, este o muzică plăcută pentru urechea noastră, nu trebuie să fie o tragedie dacă lucrurile nu stau așa.
Este indicat să întrebăm copilul ce anume îi place să facă, să vedem asupra căror materii își manifestă interesul și la care are note bune.
Așa încât, dacă cel mic va observa că este susținut de către părinții săi și că nu este forțat „să facă totul bine” doar pentru a fi bun la toate, el va învăța să treacă mai ușor peste acele dezamăgiri mici sau majore, care sunt inevitabile.
Iar pe termen lung, această abordare a obstacolelor și a eșecurilor îi va fi extrem de utilă. Asta pentru că a învățat să aibă încredere în propria persoană și că este capabil să aleagă!
În cealaltă extremă se poate întâmpla să aibă dificultăți în a trece peste neajunsuri, întrucât el a fost mereu bun la toate, sau chiar poate ceda din cauza suprasolicitării!
Astfel apar perfecționiștii, cei care nu știu să se bucure de reușită și care consideră că nu au valoare… decât dacă fac performanță.
Renunțarea la etichetare
Succesul în viață vine și dintr-un echilibru între așteptările părinților și abilitățile copiilor. Este important să avem încredere în copilul nostru și să îi dăm ocazia să fructifice ceea ce îi place.
Notele bune sau joase, deși pot fi un indiciu de care să ne folosim pentru a ghida și a sfătui, nu trebuie să fie singurul etalon după care să etichetăm un copil că va avea sau nu succes în viață.
La fel de important este mediul familial, susținerea oferită, ascultarea și oferirea sfaturilor, fără intenția de a influența. Țineți minte că fiecare copil este unic și va deveni un adult diferit de noi înșine.
Text scris de Ana Pantazescu-Ana
Articol publicat in Revista Psychologies
Leave a Reply